Leiders Onderwijsinnovatie Blog
Ellen Kloet Bij een groep opleidingen van Windesheim innoveren we onder het mom van Samen leren door doen. Innovatieprocessen hadden bij deze groep opleidingen de neiging om te stagneren. En dan moet ik het...
Remco Coppoolse & Harry Rorije Onderwijsinnovaties complex: feit of fictie? Het verloop van onderwijsinnovaties is vaak grillig en onvoorspelbaar. Een veelgehoorde verklaring is dat onderwijsinnovaties complex zijn. Wij doen daar vrolijk aan mee, bouwen...
Remco Coppoolse & Ellen Kloet De mismatch tussen de dominante lineaire veranderstrategie in de complexiteit van onderwijsinnovatie is een veelgehoorde uitleg van problemen in het innovatieproces. Betrokkenen bij grootschalige onderwijsinnovaties van vier hogescholen (NHL...
Onderwijsinnovaties leiden vaak niet tot de beoogde resultaten. Stagnatie in onderwijsinnovaties is een belangrijke oorzaak voor het uitblijven van resultaten. De stagnatie is het gevolg van twee kernproblemen in onderwijsinnovatie: (1) een lineaire basisredenering...
Remco Coppoolse, Stijn Bollinger, Ritie van Rooijen, Sander Toby Onverwachte gebeurtenissen in complexe onderwijsinnovaties In complexe onderwijsinnovaties moeten onderwijsvernieuwers beducht zijn op onverwachte gebeurtenissen, snel kunnen inspelen op veranderde omstandigheden en soms risicovolle keuzes...
Het begrip onderwijskundig leiderschap lijkt voor velerlei uitleg vatbaar. Als consultants en onderzoekers van complexe innovaties zien we hoe meertalig de ‘onderwijskundig leider’ moet zijn. Een van die talen is de taal van onderwijsinnovaties....
Remco Coppoolse Sinds het voorjaar van 2020 hebben onderwijsinstellingen noodgedwongen onderwijs op afstand verricht. Hoewel noodgedwongen, leveren deze omstandigheden óók inspiratie op voor de richting van het onderwijs. De “geleerde lessen” hieruit vormen een...